Glucadol® het gamma

Glucadol biedt u een volledig gamma  voor gezond kraakbeen.

Ontdekken

Uw gewrichten in topvorm

Een gezond gewicht

Vermageren is niet enkel goed voor het hart, maar ook voor de gewrichten! Indien u overgewicht hebt, aarzel dan niet om, naast het inplannen van dagelijkse beweging, ook even langs te gaan bij uw huisarts of een diëtist om eventuele slechte voedingsgewoontes aan te pakken!

Voedingstips

Uw gewrichten lijden onder overgewicht, en dan vooral de heupen en de knieën. Zo zorgt elke kilo overgewicht voor een overbelasting van 5 kilo op uw heupen, wat de afbraak van het kraakbeen kan versnellen en de normale beweeglijkheid van de gewrichten kan belemmeren.

Indien u overgewicht hebt, verlies dan de overtollige kilo’s door bijvoorbeeld minder zetmeelrijke en gesuikerde voeding (brood, ontbijtgranen, aardappelen, snoepjes) te eten en meer groenten, fruit en plantaardige proteïnen (soja, quinoa, peulvruchten) op het menu te zetten. Vergeet niet tussen de maaltijden door 1,5 L water te drinken. 

Een goed evenwicht

Groenten en fruit zitten vol mineralen en vitaminen die noodzakelijk zijn voor de beweeglijkheid van uw gewrichten. Maar ze bevatten nog iets anders: antioxidanten. Deze stoffen neutraliseren de deeltjes die verantwoordelijk zijn voor celbeschadiging. Om een evenwichtig voedingspatroon te ontwikkelen, baseert u zich best op de voedingspiramide! 

Alle voedingsmiddelen, of ze nu energierijk zijn of niet, bevinden zich in verschillende voedingscategorieën die in een piramide weergegeven kunnen worden. Hoe hoger het voedingsmiddel in de piramide staat, hoe minder we ervan mogen eten, maar geen enkel voedingsmiddel is verboden: alles draait rond het vinden van het juiste evenwicht.

Gezond leven

Om uw gewrichten in beweging te houden

  • Moet u gewicht verliezen
  • Overmatig alcoholgebruik vermijden
  • Niet roken
  • En vooral aan aangepaste lichaamsbeweging doen.

Beweeg!

Regelmatig bewegen draagt bij tot gewichtsbehoud en staat toe om de spieren te versterken en de pezen te versoepelen die de gewrichten stabiliseren. De tonische spieren beschermen de gewrichten en beperken het risico op slijtage. Ook onder begeleiding van een kinesitherapeut kan u het spierstelsel versterken, stretchoefeningen doen en een goede lichaamshouding aanleren.

Gewrichtsslijtage mag in geen geval in de weg staan van lichaamsbeweging. Integendeel. Het is belangrijk om een sport te kiezen die bij u past en deze daarna aan een gematigde intensiteit te beoefenen (langdurig aan een zwakke intensiteit vormt geen enkel probleem).

Gewricht per gewricht, welke sport best kiezen ?

  • Te vermijden sporten:  voetbal, schermen, rugby, gevechtssporten, tennis 

    Aanbevolen sporten:  wandelen op vlakke en gelijkmatige grond, fietsen (behalve indien u, door slijtage van de gewrichten, de trap moeilijk kan nemen), zwemmen 

  • Te vermijden sporten:   balsporten, paardrijden, dansen,  springen, gevechtssporten  

    Aanbevolen sporten:   wandelen, zwemmen, fietsen, duiken, zeilen 

  • Te vermijden sporten:   wielrennen, paardrijden, springen, gevechtssporten, golf, tennis 

    Aanbevolen sporten:  wandelen, zwemmen (behalve vlinderslag) 

  • Te vermijden sporten:  raketsporten, gevechtssporten, schieten, golf, zeilen 

    Aanbevolen sporten:  wandelen, zwemmen, fietsen, duiken 

  • Te vermijden sporten:  raketsporten, gevechtssporten, schieten, speerwerpen 

    Aanbevolen sporten:  alle andere sporten (behalve indien ze de hinder doen optreden of verergeren) 

  • Te vermijden sporten:  raketsporten, boksen, karate, paardrijden (in competitie) 

    Aanbevolen sporten:  alle andere sporten waarbij er niets in de handen genomen moet worden 

  • Te vermijden sporten:  veldloop, marathon, langlaufwedstrijd, springen 

    Aanbevolen sporten:  alle andere sporten (met aangepast schoeisel) 

Waar & niet waar?

Waar & niet waar!

Last van uw gewrichten, leg er ijs op

Waar & niet waar!

IJs kan toegepast worden wanneer de last erg groot is, en wanneer het gewricht rood en warm is. In andere gevallen is warmte aanbevolen.

Waar!

Gewicht verliezen is een goede manier om gewrichtsslijtage te beperken

Waar!

Elke kilo die u verliest, draagt bij tot de beweeglijkheid van uw gewrichten.

Niet waar!

Gewrichten ‘roesten’ als het regent

Niet waar!

In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, hebben de vochtigheidsgraad of de temperatuur geen enkele invloed op de mobiliteit van gewrichten! Stress en vermoeidheid kunnen het fenomeen daarentegen versnellen.